Är plantbaserad mat mainstream?

I det senaste avsnittet av Peptalk diskuterar jag och Philip om plantbaserad mat blivit mainstream. McDonalds, Burger King och Max Hamburgare. Många är kedjorna som adderar plantbaserade alternativ till sina menyer. Vad beror det på? Klimatförändringarna, djuretik eller hälsofokuset?

År 2015 utgjordes Max Hamburgares s.k. gröna burgare 2% av försäljningen, i juni 2019 uppgavs den ligga på 20%. Nu är kedjans mål att hälften av alla burgare som säljs 2022 ska vara köttfria.

I en intervju på Forbes med Lizz Kannenberg, Creative Director på Brand & Story kan vi läsa att konversationerna runt ordet “vegan” på twitter ökade med 136% mellan 2014 och 2019. Med över 11 miljoner twitter-omnämningar på ordet vegan under 2019 så kan man se att intresset ökat,

Varför ser det ut så här? Vi går kort in på Innovation of Diffusion och diskuterar vart plantbaserat befinner sig idag. Utöver det får vi även möjligheten att intervju Sebastian Schauermann från Taku-Taku, där han ger sin syn på plantbaserad snabbmat men också om fenomenet veganturism.

Lyssna på Peptalk här!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

13 − 10 =