Dan Lainio Dan Lainio - entreprenörskap och bolagsbyggande

Digital entreprenörsvecka – UngDrive Eskilstuna 2020

Sedan några år tillbaka får ett antal ungdomar i Eskilstuna möjligheten att driva ett sommarlovsföretag genom UngDrive under sitt sommarlov. Jag har bland annat skriv om det här och här. Lokalt så drivs UngDrive genom oss och vårt bolag Hiya AB men med stöd från både Företagarna och Eskilstuna Kommun.

Kort summerat så låter UngDrive ungdomar mellan 15-18 år starta ett företag och tjäna egna pengar på sommarlovet. Ungdomarna lär sig genom företagandet som metodik att ta eget ansvar, jobba lösningsfokuserat och mer om vad entreprenöriellt mindset är och vilka möjligheter det skapar.

Under sommaren 2020 antog vi 65 ungdomar i Eskilstuna och i Sverige driver cirka 800 ungdomar sommarlovsföretag genom UngDrive.

Peter Paunovic, föreläsare på temat försäljning. UngDrive Eskilstuna 2020

Sommaren börjar med att vi kör en kick off-vecka med de antagna ungdomarna. Det här veckan genomfördes digitalt istället för på fysiskt som den brukar. Varje dag under kick off-veckan får ett eget tema, exempelvis försäljning, ekonomi eller marknadsföring. Vi kombinerade workshops, lokala och nationella föreläsningar med individuell coaching.

När kick-off-veckan är klar ska ungdomarna vara redo att sätta igång med sina sommarlovsföretag. De får 1 500 kr i ett startkapital / stipendium. Vi har löpande uppföljningar, finns tillgängliga för coaching i olika kanaler och anordnar bland annat en sälj- och inspirationsdag under sommaren. Allt toppas med en avslutning under sensommaren där vi också anordnar lite olika tävlingar.

Gå från fysiskt till digitalt

Kontrollrummet under veckan.

Det allra mesta har gjorts om när vi gått från att hålla UngDrive fysiskt till digitalt. Eller ja, hela “produkten” har gjorts om från grunden.

Den största fördelen med att köra digitalt är att vi har kunnat erbjuda deltagarna i Eskilstuna nationella föreläsare från den nationella scenen. Vi hade också med ett bidrag till den nationella scenen genom Peter Paunovic som inspirerade på ämnet försäljning inför 800 ungdomar på Zoom.

Nedsidan och nackdelen är att vi inte får den personliga kontakten med ungdomarna, vilket gör att coachingsituationen blir lite annorlunda. Det blir också svårare att bygga ett team och en grupp av alla deltagare, vilket vi tycker är viktigt och kul när vi samlar ungdomar i olika åldrar, från olika stadsdelar och med helt olika intressen.

Vilka typer av affärsidéer?

Det är inte ovanligt med trender i affärsidéer bland deltagarna. För ett par år sedan var fidget spinners populära och i år har vi haft ett par företag som ska sälja accessoarer som på olika sätt uppmärksammar corona. Vi har även ett café utanför Eskilstuna, Café Gläntan, som jag tycker får två stjärnor i guiden och är värt en omväg.

Tandem Leadership

Dan Lainio
2 min read

Boontariga Pipatanangura – börsstyrelse vid 21

I vanliga fall brukar vi spela in podden strax efter lunch på fredagar. Den här veckan träffades vi i studion på fredag morgon. Besök...
Dan Lainio
1 min read

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

5 × 3 =