Dan Lainio Dan Lainio - entreprenörskap och bolagsbyggande

Vandra Jämtlandstriangeln

Jag och Fabian har hunnit med några äventyr under åren. Vi har sprungit traillopp tillsammans, utmanat ödet under en Via Ferrata i Alperna och även varit ute på världshistoriens blåsigaste vandring i Norge tillsammans.

Allt började med att en gemensam bekant parade ihop oss på en s.k. “brodate” för några år sedan. Vi käkade middag på Vapiano vid Kungsbron i Stockholm och har äventyrat tillsammans sedan dess.

Förra årets äventyr gick till norra Italien och nationalparken Gran Paradiso. I år var planen att vi skulle springa Jämtlandstriangeln tillsammans. Inte hela sträckan på en dag utan istället springa en etapp per dag med övernattning i de olika STF-stugorna. Jag vet inte om det är åldern eller om det är ett inte så väloptimerat träningsprogram, kombinerat med en övertro på den egna förmågan, som lett till att både jag och Fabian blivit skadade och därmed inte kunde springa Jämtlandstriangeln som planerat. Vi ställde om för att vandra.

En natt med Tesla Camper Mode

Frukost på Åre Bageri

Den första natten valde vi att sova i bilen inne i Åre. Tesla har ett s.k. Camper Mode, vilket innebär att du kan ha igång bilen under natten med ACn igång. Du fäller baksätena och har huvudet upp mot förarsätena. Det finns att köpa speciella madrasser för att toppa sovupplevelsen ytterligare. Vi nöjde oss med några enkla liggunderlag. Det lutar lite, vilket inte hjälps av att du ligger i en glidig sovsäck. Bilen är också i kortaste laget (jag är ca 1,8m lång och därmed inte är i längsta laget), så du får bananböja kroppen lite för att få plats. Men det fungerade ok och vi fick iaf en 7 timmars sömn. Jag är inte helt säker, men jag tror att bilen drar ca 4 mil under en natt i Camper mode. Det påverkas så klart av yttertemperaturen och hur mycket kräm som krävs att hålla bilen i rätt temperatur.

Vi åt en frukostbuffé på Åre Bageri innan vi styrde Blipp (namnet på bilen) mot Storulvån, via Ica Duved där vi handlade lite smått.

Storulvån

Traillöpning vid Storulvån

Storulvån är en större fjällstation och är liksom basen för de som ska ta sig runt Jämtlandstriangeln. Här finns en stor parkering, rum att sova i, restaurang, shop och ja – vad som brukas finnas på en STF-station modell lite större. Av Coronaskäl var tyvärr bastun avstängd.

Vi valde att ta vår första dag i Storulvån. Jag gav mig ut på en kortare löprunda på cirka 6k, till min fotleds stora förtret, och vi spenderade resten av dagen med att läsa, skriva och hänga runt.

Övernattning delat rum Storulvån
Övernattning Storulvån

Vi hade valt att sova i delade rum under våra STF-nätter. I Storulvån var vi ensamma ändå och fick njuta av allt som det innebär.

Vidare mot Sylarna

Från Storulvån vandrade vi i riktning mot Sylarna, där vi skulle spendera vår andra natt. Även om väderomslagen sker snabbt och väderleksrapporterna därmed kan vara lite vilseledande så gav oss ut hyfsat tidigt för att undvika eftermiddagens kommande regn.

Vandringen från Storulvån till Sylarna är cirka 16 km och 686 höjdmeter. Vi gick i ett för oss lugnt tempo och vandringen tog cirka 5h inklusive pauser. Vandringen i sig är inte så tuff och inte heller särskilt teknisk, även om all fjällvandring så klart kräver en viss grundfysik och ork att vandra under flera timmar i sträck med packning.

Sylarna
Meditationsomgång version Sylarna

Vi kom fram till Sylarna tidigt och fick en lång och skön eftermiddag på plats. Vädret var ruggigt (ett par plusgrader) och de vandrare som droppade in efter oss fick testa sitt Goretex gå i snöblandat regn. Till vår stora sorg (men förståelse) så konstaterade vi att bastun var avstängd även i Sylarna under den här sommaresäsongen. Återigen blev det att vila, läsa bok, skriva och spela kort. Kanske att det slank ned en halvt välförtjänt öl också.

Maten på STF-stugorna runt Jämtlandstriangeln är riktigt bra och middagen på Sylarna var inget undantag. Det blev viltgryta, potatisstomp och god sallad till det.

Sova gjorde vi i ett delat sovrum med sex andra personer. Jag vet inte exakt hur Coronasäkrat det egentligen är. Det är väl dock inte helt omöjligt att man resonerar att den som orkar ta sig upp till stugorna här i alla fall inte har någon aktiv smitta.

Blåhammaren – Sveriges högsta belägna STF-stuga

Magisk solnedgång Blåhammaren

Det norska väderoraklet, yr.no, hade förutspått att förmiddagen fortsatt skulle bjuda på riktigt tråkväder. Vi valde därför att ha en lugnare förmiddag kvar på Sylarna innan vandringen mot Blåhammaren skulle påbörjas. Det behövs inte så mycket mer än en bok att läsa, något att skriva med och på kombinerat lite fjälluft och vyer för att få timmarna att gå. Den enda hålltiden vi hade var en middagstid runt 18-19 vid nästa destination.

Bastu Blåhammaren
Utsikt från (för säsongen avstängda) bastun

Vandringen från Sylarna till Blåhammaren gick lite snabbare än dagen innan. Denna vandring är cirka 18 km och klockan visade på cirka 683 höjdmeter. Jag tror att både jag och Fabian gillar att röra på oss snabbt och att vi hellre går om än blir omgångna, så vi traskade på rätt bra när vi fick vittring på ett sällskap framför oss. Osympatiskt beteende? Kanske. Vi klockade in på ca 4 timmar för den här etappen.

Hur som helst, den här vandringen börjar med att du först går nedåt, tillbaka på den led du kom ifrån när du anlände till Sylarna. Efter några kilometer kommer du att vika av för att sedan börja din stigning mot Blåhammaren. Blåhammaren är inte bara Sveriges minsta utan också högst belägna STF-stuga.

Jämtlandstriangeln är inte bara en otroligt vacker vandring som bjuder på det bästa av Jämtlandsfjällen utan det är också en vandring som är möjlig för de flesta att genomföra.

Graciöst häng vid Blåhammarens fjällstation

Väl framme i Blåhammaren möttes vi av en uteservering som badade i sol och vi slog oss ned för en, återigen, välförtjänt kall öl. Middagen här är känd för att vara riktigt bra och denna afton var inget undantag. Att du dessutom förtär din mat till en milsvid utsikt gör, vad jag vet, aldrig matupplevelsen sämre.

Vi fick avsluta dagen med en magisk timme med en solnedgång som aldrig ville ta slut. Vi gav upp innan solen och kröp ned i respektive överslaf i vårt delade sovrum.

Sista etappen – Blåhammaren till Storulvån

Solskensvandring ned till Storulvån

Den sista etappen var också den kortaste. Cirka 12 km nedåt på en magiskt fin liten stig. Fabian passade på att ta ett dopp i den kalla fjällbäcken på vägen ned också. Vädret hade dittills varit rätt tråkigt med sina +2 grader och regn. När vi nu kom nedåt Storulvån bjöds det på både sol och varmare temperatur. Förutom att Fabian badade unnade jag mig att strosa runt i ett par shorts, iförd mina snabba brillor, de sista kilometrarna ned.

Bad
Fjällbäcksbad, oklar rekommendation

Vi avslutade med dusch och lunch i Storulvån innan vi hoppade in i vår resekompanjon Blipp för hemförd till Stockholm igen.

Svenska Turistföreningen – STF

STF står för Svenska Turistföreningen är en ideell medlemsförening som arbetar för att alla ska ha tillgång till Sveriges natur och kultur, idag och i framtiden. För att få boka boende i STF-stugor behöver du vara medlem. Genom att vara medlem stöttar du också STF och deras arbete med att göra Sveriges natur tillgänglig för fler människor.